Tänk dig att din elbil inte bara tar dig till jobbet, utan också hjälper till att sänka din elräkning och stötta elnätet under hög belastning. Det är precis vad Volkswagen har testat i det svenska pilotprojektet i bostadsrättsföreningen Stenberg i Hudiksvall. Projektet visar att så kallad dubbelriktad laddning, där bilen både kan laddas och skicka tillbaka el, fungerar i praktiken – och kan bli en viktig del av framtidens energisystem.
Vad är dubbelriktad laddning?
Dubbelriktad laddning innebär att elbilen kan ladda som vanligt, men också leverera tillbaka el till huset (V2H – Vehicle to Home) eller elnätet (V2G – Vehicle to Grid). Tekniken kräver en speciell laddare och smart mjukvara som synkar med elnätet och optimerar energiflödet baserat på pris, förbrukning och batterikapacitet.
Volkswagens ID.-modeller med 77 kWh-batteri (och mjukvara ID.S 3.5 eller högre) är redan förberedda för detta. Det gör att bilen kan fungera som ett portabelt energilager – ett slags flyttbar batteribank med betydligt större potential än stationära lösningar i hushållet.

Stenbergprojektet – ett fungerande energisystem med elbilar
Sedan hösten 2024 är systemet i Stenberg fullt integrerat. Här är elbilarna inte bara transportmedel utan en aktiv del av fastighetens energiflöde. Bilarna laddas med överskottsel, t.ex. från solpaneler, och kan sedan skicka tillbaka energi till huset vid behov – till exempel när elpriset är högt eller effektuttaget når sin topp.
Systemet hanteras av mjukvaruföretaget Energy Bank, tillsammans med laddteknik från Ambibox. Volkswagen är den enda biltillverkaren hittills vars fordon klarat Svenska Kraftnäts tester för att leverera stödtjänster till elnätet via V2G – med tillräcklig snabbhet och precision.

Så kan du spara pengar med V2H och V2G
En genomsnittlig bilresa i Sverige är bara 31 km per dag. Det betyder att mycket av batteriets kapacitet är oanvänd – och därmed kan nyttjas för att balansera hushållets elanvändning.
När alla elabonnemang i Sverige övergår till effektabonnemang senast 2027, kommer det att kosta extra mycket när du använder som mest el under månaden. Genom att använda elbilens batteri för att kapa dessa förbrukningstoppar kan hushållet spara pengar varje månad.
Dessutom kan du tjäna pengar genom att delta i olika elnätsstödtjänster. Det innebär att bilen laddar ur när nätet behöver extra el – mot betalning. Tillsammans med solceller blir detta ett ännu kraftfullare verktyg för att öka egenanvändningen och minska elinköpen.

Vad händer härnäst?
Nästa steg är att skala upp. Volkswagen och Energy Bank har tillsammans med Vattenfall inlett ett nytt pilotprojekt med 200 installationer. Målet är att testa tekniken i större skala, förstå hur kunderna reagerar och utvärdera potentiella besparingar och affärsmodeller.
Samtidigt arbetar Volkswagens koncernbolag Elli med att utveckla en kommersiell version av tekniken som ska fungera för flera bilmärken inom koncernen – och på sikt bli standard i Europa.
En viktig pusselbit i framtidens elsystem?
Dubbelriktad laddning har potential att spela en viktig roll i det framtida elsystemet. Den kombinerar hushållets behov av energibesparing med samhällets behov av flexibilitet och nätbalans – och sätter elbilen i centrum för den gröna omställningen.
Volkswagens pilotprojekt visar att tekniken inte längre är något som hör framtiden till. Den fungerar – här och nu.
Lämna ett svar